The Shia keep claiming that the Imamah or the Wilayah of their Imams was the last pillar of this religion and the last order given by God, The prophet SAWS was afraid to announce it so Allah revealed this verse “O Messenger, announce that which has been revealed to you from your Lord” after announcing it at Ghadeer Khum Allah revealed this verse: “Today I have completed your religion for you”.
That, dear reader, was the typical Shia story, let’s put it to the test:
A – Wilayah is not the final Pillar because Allah ordered Hajj after it.
It is known for all that according to the Shia narrations the Prophet SAWS announced the Wilayah of ‘Ali (ra) countless times before Ghadeer Khum, we provide a couple of examples:
1- al-Kulayni narrated in al-Kafi 1/187:
Quote
روى ثقة إسلامهم الكليني في كتابه ( الكافي ) ( 1 / 187 ) :[ أحمد بن محمد ، عن علي بن الحكم ، عن الحسين بن أبي العلاء قال : ذكرت لابي عبد الله عليه لاسلام قولنا في الاوصياء أن طاعتهم مفترضة قال : فقال : نعم ، هم الذين قال الله تعالى : ” أطيعوا الله وأطيعوا الرسول وأولي الامر منكم ” وهم الذين قال الله عز وجل : ” إنما وليكم الله ورسوله والذين آمنوا ” ].
Ahmad bin Muhammad from ‘Ali bin al-Hakam from al-Husein bin abi al-‘Alaa that he said: I mentioned to Abu ‘Abdullah (as) our saying about the obedience of the successors, he said: Yes, they are the ones whom Allah said about them ” O you who have believed, obey Allah and obey the Messenger and those in authority among you. ” [4:59] and he said about them ” Your guardian can be only Allah; and His messenger and those who believe, who establish worship and pay the poordue, and bow down ” [5:55]
2- al-Kulayni narrated in al-Kafi 1/189:
Quote
روى الكليني أيضاً في كتابه ( الكافي ) ( 1 / 189 ) :[ محمد بن يحيى ، عن أحمد بن محمد بن عيسى ، عن محمد بن خالد البرقي ، عن القاسم بن محمد الجوهري ، عن الحسين بن أبي العلاء قال : قلت لابي عبد الله عليه السلام : الاوصياء طاعتهم مفترضة ؟ قال : نعم هم الذين قال الله عز وجل : ” أطيعوا الله و أطيعوا الرسول واولي الامر منكم ” وهم الذين قال الله عز وجل ” إنما وليكم الله ورسوله والذين آمنوا الذين يقيمون الصلاة ويؤتون الزكاة وهم راكعون ” ].
Muhammad bin Yahya from Ahmad bin Muhammad bin ‘Isa from Muhamad bin Khaled al-Barqi from al-Qassem bin Muhammad al-Jawhari from al-Husein bin abi al-‘Alaa: I said to Abu ‘Abduyllah (as): Is the obedience for the successors obligatory? He said: Yes, they are the ones whom Allah said about them ” O you who have believed, obey Allah and obey the Messenger and those in authority among you. ” [4:59] and he said about them ” Your guardian can be only Allah; and His messenger and those who believe, who establish worship and pay the poordue, and bow down ” [5:55]
3- al-Mufid said in al-Ifsah pages 27-28:
Quote
قال شيخهم المفيد في كتابه ( الإفصاح ) ص 27-28 :[ فإن قال : فخبروني عن المعرفة بهذا الإمام ، أمفترضة على الأنام ، أم مندوب إليها كسائر التطوع الذي يؤجر فاعله ، ولا يكتسب تاركه الآثام ؟ قيل له : بل فرض لازم كأوكد فرائض الإسلام . فإن قال : فما الدليل على ذلك ، وما الحجة فيه والبرهان ؟ قيل له : الدليل على ذلك من أربعة أوجه : أحدها : القرآن ، وثانيها : الخبر عن النبي صلى الله عليه وآله ، وثالثها : الاجماع ، ورابعها : النظر القياسي والاعتبار . فأما القرآن : فقول الله سبحانه وتعالى : { يا أيها الذين آمنوا أطيعوا الله وأطيعوا الرسول وأولي الأمر منكم } فأوجب معرفة الأئمة من حيث أوجب طاعتهم ، كما أوجب معرفة نفسه ، ومعرفة نبيه – عليه وآله السلام – بما ألزم من طاعتهما على ما ذكرناه ].
“And if he says: “Tell me about the Imam, is this obligatory on the people or voluntary and those who know it get the extra reward and he who leaves it does not sin?” they said to him: “It is obligatory like the rest of the obligatory tasks in Islam.” If he says: “What is the proof for it?” they said to him: “The proof for it is from four sources, firstly the Quran, secondly the prophetic narrations, thirdly Ijma’a, fourthly Qiyas. As for the Quran then it is the saying of Allah “O you who have believed, obey Allah and obey the Messenger and those in authority among you.” [4:59] so it is required to know them and obligatory to obey them, like it is obligatory to know Allah ad his prophet SAWS and obey them.”
4- Ibn Babawieh in al-Hidayah page 31:
Quote
يقول رئيس محدثيهم ابن بابويه القمي في كتابه ( الهداية ) ص 31 :[ ويجب أن يعتقد أنهم أولوا الأمر الذين أمر الله بطاعتهم ].
“It is obligatory to believe that they are “those in authority” which Allah ordered to obey.”
5- Grand Ayatullah Muhammad Sadiq al-Roohani says in Fiqh al-Sadiq 16/164:
Quote
يقول آيتهم العظمى محمد صادق الروحاني في كتابه ( فقه الصادق ) ( 16 / 164 ):[ الخامس : في وجوب الإطاعة . يمكن أن يستدل للزوم إطاعتهم في أوامرهم الشخصية العرفية الراجعة مصلحتها إليهم بوجهين : : أحدهما : الآيات والنصوص المتواترة الدالة على افتراض طاعتهم ، وأن معصيتهم كمعصية كمعصية الله تعالى ، كقوله سبحانه : * ( أطيعوا الله وأطيعوا الرسول وأولي الأمر منكم ) ].
“Fifthly: the obligatory obedience.
We can find proofs for their obedience from two sides, one side are the verses and mutawatir Ahadith which show that it is obligatory to obey them and that disobeying them is like disobeying Allah, like his saying (swt) in his book: “O you who have believed, obey Allah and obey the Messenger and those in authority among you.” [4:59]
6- ‘Ali al-Bahrani says in “Manar al-Huda fi al-Nass ‘ala Imamat al-Ithna ‘Ashar” page 35:
Quote
عالمهم علي البحراني في كتابه ( منار الهدى في النص على إمامة الإثني عشر (ع) ) ص 35 :[ والله سبحانه قد فعل ما وجب في حكمته فأوجد الإمام ودل عليه وأمر بطاعته بقوله : [ أطيعوا الله وأطيعوا الرسول وأولي الأمر منكم ] والعباد لم يفعلوا ما وجب عليهم من الطاعة للإمام ].
“And Allah (swt) through his wisdom has made the Imam and pointed to him and ordered his obedience: “O you who have believed, obey Allah and obey the Messenger and those in authority among you.” [4:59] And the slaves have not fulfilled what they were ordered and they did not obey.”
B – Wilayah was the final pillar after Hajj.
The Shia story that we talked about above which states that Wilayah was the final pillar to be revealed and the final order from God before completing the religion, we provide a couple of examples:
1- al-Kulayni in al-Kafi 1/289:
Quote
الكليني في كتابه ( الكافي ) ( 1 / 289 ) :[ علي بن إبراهيم ، عن أبيه ، عن ابن أبي عمير ، عن عمر بن أذينة ، عن زرارة والفضيل بن يسار ، وبكير بن أعين ومحمد بن مسلم وبريد بن معاوية وأبي الجارود جميعا عن أبي جعفر عليه السلام قال : أمر الله عز وجل رسوله بولاية علي وأنزل عليه ” إنما وليكم الله ورسوله والذين آمنوا الذين يقيمون الصلاة ويؤتون الزكاة ” وفرض ولاية أولي الامر ، فلم يدروا ما هي ، فأمر الله محمدا صلى الله عليه وآله أن يفسر لهم الولاية ، كما فسر لهم الصلاة ، والزكاة والصوم والحج ، فلما أتاه ذلك من الله ، ضاق بذلك صدر رسول الله صلى الله عليه وآله وتخوف أن يرتدوا عن دينهم وأن يكذبوه فضاق صدره وراجع ربه عز وجل فأوحى الله عز وجل إليه ” يا أيها الرسول بلغ ما أنزل إليك من ربك وإن لم تفعل فما بلغت رسالته والله يعصمك من الناس ” فصدع بأمر الله تعالى ذكره فقام بولاية علي عليه السلام يوم غدير خم ، فنادى الصلاة جامعة ( 4 ) وأمر الناس أن يبلغ الشاهد الغائب . – قال عمر بن أذينة : قالوا جميعا غير أبي الجارود – وقال أبو جعفر عليه السلام : وكانت الفريضة تنزل بعد الفريضة الأخرى وكانت الولاية آخر الفرائض ، فأنزل الله عز وجل ” اليوم أكملت لكم دينكم وأتممت عليكم نعمتي ” قال أبو جعفر عليه السلام : يقول الله عز وجل : لا انزل عليكم بعد هذه فريضة ، قد أكملت لكم الفرائض ].
‘Ali bin Ibrahim from his father from ibn abi ‘Umayr from ‘Umar bin Uthunayh from Zurarah and al-Fudhail bin Yasar and Bakeer bin A’yyun and Muhammad bin Muslim and Buraidah bin Mu’awiyah and abu al-Jaroud all of them from Abu Ja’afar (as): Allah ordered his prophet regarding the Wilayah of ‘Ali and revealed to him “Your guardian can be only Allah; and His messenger and those who believe, who establish worship and pay the poordue, and bow down” [5:55] and he ordered the Wilayah of those in authority but they never knew what it was so Allah ordered Muhammad SAWS to explain it like he explained Salat and Zakat and Siyam and Hajj, when he heard this his chest tightened and he feared that they may reject the religion and accuse him of lies, so he tried talking to his Lord again and he revealed to him: “O Messenger, announce that which has been revealed to you from your Lord and if you do it not then you have not delivered his message and Allah shall protect you from the people.” So he accepted and declared the Wilayah on the day of Ghadeer Khum, he called to prayer and asked those who are present to inform those who are absent. ‘Umar bin Uthunayh said: they all said except for abu al-Jaroud: Abu Ja’afar (as) said: And the obligatory order (pillar) would be revealed after the previous obligatory order and the Wilayah was the final Fard(Obligatory duty) then Allah revealed: “Today I have completed your religion for you”. Abu Ja’afar (as) says: Allah says: I will no longer reveal any more obligatory duties this is the final obligatory duty.
2- al-Kafi 1/290:
Quote
الكليني أيضاً في كتابه ( الكافي ) ( 1 / 290 ):[ محمد بن يحيى ، عن أحمد بن محمد ومحمد بن الحسين جميعا ، عن محمد بن إسماعيل ابن بزيع ، عن منصور بن يونس ، عن أبي الجارود ، عن أبي جعفر عليه السلام قال سمعت أبا جعفر عليه السلام يقول : فرض الله عز وجل على العباد خمسا ، أخذوا أربعا وتركوا واحدا ، قلت : أتسميهن لي جعلت فداك ؟ فقال : الصلاة وكان الناس لا يدرون كيف يصلون ، فنزل جبرئيل عليه السلام فقال : يا محمد أخبرهم بمواقيت صلاتهم ، ثم نزلت الزكاة فقال : يا محمد أخبرهم من زكاتهم ما أخبرتهم من صلاتهم ، ثم نزل الصوم فكان رسول الله صلى الله عليه وآله إذا كان يوم عاشورا بعث إلى ما حوله من القرى فصاموا ذلك اليوم فنزل شهر رمضان بين شعبان وشوال ، ثم نزل الحج فنزل جبرئيل عليه السلام فقال : أخبرهم من حجهم ما أخبرتهم من صلاتهم وزكاتهم وصومهم . ثم نزلت الولاية وإنما أتاه ذلك في يوم الجمعة بعرفة ، أنزل الله عز وجل ” اليوم أكملت لكم دينكم وأتممت عليكم نعمتي ” وكان كمال الدين بولاية علي ابن أبي طالب عليه السلام ].
Muhammad bin Yahya from Ahmad bin Muhammad and Muhammad bin al-Husein all from Muhammad bin Ismail bin Basi’i from Mansour bin Yunus from abu al-Jaroud from Abu Ja’afar (as): Allah has made five obligatory duties on his slaves, they took four and left one, I said: will you name them? He said: The Salat and they did not know how to pray so Jibreel (as) descended and said: O Muhammad tell them when they should pray, then al-Zakat was revealed so he said: O Muhammad tell them about their Zakat like you did with the Salat, then al-Sawm was revealed so on the day of ‘Ashura the Prophet SAWS used to tell all the surrounding villages to fast on that day, then Ramadan was between Shawwal and Sha’aban, then al-Hajj was revealed so Jibreel descended and said: Tell them about their Hajj like you told them about their Salat and Zakat and Sawm. Then al-Wilayah was revealed on him on Friday on Arafah, Allah had revealed: “Today I have completed your religion for you” and the religion was complete with the Wilayah of ‘Ali (as).
3- ‘Ali bin Ibrahim narrated in his Tafseer al-Qummi 1/162:
Quote
روى علي بن إبراهيم القمي في تفسيره ( تفسير القمي ) ( 1 / 162 ) :[ وأما قوله ( اليوم أكملت لكم دينكم وأتممت عليكم نعمتي ورضيت لكم الاسلام دينا ) فإنه حدثني أبي عن صفوان بن يحيى عن العلا عن محمد بن مسلم عن أبي جعفر عليه السلام قال آخر فريضة أنزلها الله الولاية ثم لم ينزل بعدها فريضة ثم انزل ” اليوم أكملت لكم دينكم ” بكراع الغنم فأقامها رسول الله صلى الله عليه وآله بالجحفة فلم ينزل بعدها فريضة ].
As for his saying: “Today I have completed your religion for you” My father narrated from Safwan bin Yahya from al-‘Alaa from Muhammad bin Muslim from abu ja’afar (as): The final duty Allah revealed is the Wilayah and after it he never revealed a Faridah(obligatory duty) then he revealed “Today I have completed your religion for you” …
4- al-‘Ayyashi placed several narrations in his Tafseer 1/292-293
Quote
روى مفسرهم محمد بن مسعود العياشي في تفسير ( تفسير العياشي ) ( 1 / 292-293 ) عدة روايات في هذا المضمون منها:
أ- قال:[ عن زرارة عن أبي جعفر عليه السلام قال : آخر فريضة أنزلها الله الولاية ” اليوم أكملت لكم دينكم وأتممت عليكم نعمتي ورضيت لكم الاسلام دينا ” فلم ينزل من الفرايض شئ بعدها حتى قبض رسول الله صلى الله عليه وآله ].
ب- قال:[ عن جعفر بن محمد الخزاعي عن أبيه قال : سمعت أبا عبد الله عليه السلام يقول : لما نزل رسول الله صلى الله عليه وآله عرفات يوم الجمعة أتاه جبرئيل عليه السلام فقال له : يا محمد ان الله يقرؤك السلام ويقول لك : قل لامتك ” اليوم أكملت لكم دينكم بولاية علي بن أبي طالب وأتممت عليكم نعمتي ورضيت لكم الاسلام دينا ” ولست انزل عليكم بعد هذا ، قد أنزلت عليكم الصلاة والزكاة والصوم والحج وهي الخامسة ولست أقبل هذه الأربعة الا بها ].
ج- قال:[ عن ابن أذينة قال : سمعت زرارة عن أبي جعفر عليه السلام ان الفريضة كانت تنزل ثم تنزل الفريضة الأخرى فكانت الولاية آخر الفرايض فأنزل الله ” اليوم أكملت لكم دينكم وأتممت عليكم نعمتي ورضيت لكم الاسلام دينا ” فقال أبو جعفر : يقول الله : لا انزل عليكم بعد هذه الفريضة فريضة ].
– From Zurarah from Abu Ja’afar (as): The final obligatory duty Allah revealed is the Wilayah “Today I have completed your religion for you” No duty was revealed after this until Allah took his Prophet’s soul.
– From Ja’afar bin Muhammad al-Khuza’ee from his father: I heard abu ‘Abdullah (as) say: When the prophet SAWS went to Arafah on Friday, Jibreel (as) came to him and said: O Muhammad, Allah sends his peace on you and says: Tell your nation: “Today I have completed your religion for you with the Wilayah of ‘Ali bin abi Talib and completed my favour unto you and accepted Islam as your religion” And I shall not reveal any more after this, I have revealed to you the Salat, the Zakat, the Sawm, the Hajj and this is the fifth and I shall not accept those four unless it is accompanied by them.
– From ibn Uthunayh: I heard Zurarah: Abu Ja’afar (as) said: The obligatory duty used to descend followed by the other and the Wilayah was the last of the obligatory duties so Allah revealed: “Today I have completed your religion for you” Abu Ja’afar said: Allah says: I will not reveal any obligatory duties after this one.
=========================================================
Based on the narrations stating that the duty of Wilayah came after the duty of Hajj at Ghadeer Khum, it is not allowed for the Shia to use any other narrations or verses that came before Allah revealed the Hajj, this mean that using the verse of Wilayah or the Verse of the Zakat in prayer and other such verses is incorrect and useless.
So the Imami Shia must either accept that the Wilayah was revealed after Hajj and thus they have to drop all their arguments from verses and narrations before Ghadeer Khum, OR they have to accept that the Wilayah was announced many times before Ghadeer khum and this would mean that they have to drop the contradicting narrations which state that Wilayah was revealed as the final pillar after hajj.
Didnt understood ur last paragraph
Salam,
Shia say the leadership of `Ali was the last order revealed during the final pilgrimage. AT the same time they narrate many stories of how `Ali was appointed BEFORE the final pilgrimage took place, this is a contradiction.